کد مطلب:303705 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:117

ولادت حضرت امام حسین
میلاد دومین فرزند خاندان رسالت، نور چشم رسول خدا و مصباح الهدا حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام روز پنجشنبه سوم شعبان سال چهارم هجری در مدینه منوره اتفاق افتاد.

در جامع ترمذی از انس بن مالك آورده كه از رسول خدا صلی الله علیه وآله پرسیدند:

اَیَّ اَهْلِ بَیْتَكِ اَحّبُّ اِلْیَك؟ قال الحسن و الحسین وَ مَنْ اَحبَّهُما اَحْبَبْتُهُ و مَنْ اَحْبَبْتُهُ اَحبَّهُ اللّهُ وَ مَنٌ اَحَبَّهُ اللّهُ اَدْخَلَهُ الْجنّة وَ مَنْ اَبْغَضَهُما اَبْغَضْتُهُ و مَنْ اَبْغَضْتُهُ اَبْغَضَهُ اللّهُ وَ مَنْ اَبَغْضَهُ اللّهُ ادخَلَهُ الّنار. [1]

كدامیك از اهل بیت شما برای شما محبوبتر است؟ فرمود: حسن و حسین كه هر دو را دوست می دارم و هركس آن دو را دوست بدارد من نیز او را دوست می دارم و هركس را كه من دوست بدارم خدای هم او را دوست می دارد و هر كس را كه خدا دوست بدارد او را وارد بهشت كند.

و هر كس دشمن بدارد حسن و حسین را من نیز دشمن او هستم و هر كس را كه من دشمنش باشم خدای نیز با او دشمن است و هر كس را كه خدا با او دشمن باشد او را وارد دوزخ نماید. حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام عقب نشینی به جا را (برای حفظ و شرف مسلمانان از این جهت تا قیام قیامت) به پیروان خود آموختند همانگونه كه در این فصل گفتیم باید در رابطه با فرزندان فاطمه علیهاسلام كتابها نوشته شود فقط به این چند جمله بسنده می كنیم ولی حضرت امام حسین علیه السلام قیام بر ضد ستم را با شعار هَیْهاتَ مِنّاالّذِلّة (دور باد از ما ننگ ذلت) برای همیشه در جهان اسلام پایه گذاری كرد او با تعداد هفتادو دو نفر از یاران و اصحاب با وفایش در سرزمین كربلا در روز عاشورای سال 61 هجری با سی هزار سپاه یزیدبن معاویه مبارزه كرد و با شهادت خود و یارانش دستگاه حاكمه یزید را در مدتی كوتاه متلاشی و با پیروزی خون بر شمشیر برای ابد ننگ ذلت و خواری را بر پیشانی ستم بر جای نهاد و به راستی كه رمز موفقیت و ماندگاری نام شریفش تا روز قیامت این است كه خودش فرمود: رضی الله رضانا اهل البیت [2] .

خشنودی خدا خشنودی ما اهل بیت است. یعنی فقط برای جلب رضای خداوند تعالی قیام كرد و البته پاداش قیام برای خدا نیز این است كه تا آخرین روز عمر دنیا شیعه و پیرو آن حضرت محبت و ارادت آن حضرت و خاندان پاك اهل بیت را عامل سعادت و كمال خود می داند. قال امیرالمومنین علیه السلام: خَیْرُالخَلْقِ وَ سَیّدُهُمْ بَعْدَ الْحَسَن ابنی اَخوه الْحُسَین المظلوم بعد اخیه المقتول فی ارض كَرْبٍ وَ بَلاءٍ الا و انه و اصحابه من سادة الشهداء یوم القیامة [3] علی علیه السلام فرمود: بهترین مردم و آقایشان بعد از فرزندم حسن (ع) برادرش حسین مظلوم است كه در سرزمین كربلا كشته می شود بدانید همانا او و یارانش سید شهیدان روز قیامت هستند سلام ما بر حضرت سیدالشهداء و یاران و اصحابش و لعنت ابدی و نفرین همشیگی به ارواح خبیث یزید و حزب بنی امیه.


گدایی در تو یا حسین خوی من است

زلال جاری عشق تو آب روی من است


در آخرین لحظاتی كه جان كنم تسلیم

نگاه كردن روی تو آرزوی من است. [4] .



[1] ناسخ حالات حضرت امام حسين عليه السلام / 67.

[2] بحار، ج 367/44.

[3] ناسخ، شرح زندگاني امام حسين عليه السلام/325.

[4] سروده صديق عرباني.